Viva la vida!

Den här texten fanns i vårt övningshäfte på indesign-lektionen idag. Jag kopierar in den här (som den nörd jag trots allt är) av den enkla anledningen att jag tycker det är en väldigt important text, skriven ur en 82-årings synvinkel.  Det står massa kloka grejer guys, så läs för bövelen!

Om jag fick leva om mitt liv igen, skulle jag göra fler misstag nästa gång. Jag skulle vara galnare än jag varit den här gången. Det finns väldigt få saker som jag tar allvarligt på längre. Jag skulle definitivt vara mindre hygienisk. Jag skulle ta fler chanser, jag skulle bestiga fler berg, jag skulle simma i fler floder och jag skulle njuta av fler solnedgångar. Jag skulle äta mer glass och mindre bönor. Vi skjuter upp saker till den där dagen i framtiden som aldrig kommer. Lite nu och då skulle jag uppträda som en galning. Jag skulle ha fler verkliga bekymmer och färre inbillade. Du förstår, jag var en sådan där människa som levde profylaktiskt, förnuftigt och förståndigt, timme efter timme och dag efter dag.

Åh, jag har haft mina ögonblick och om jag fick göra om alltihop igen så skulle jag ha fler sådan ögonblick. Faktum är att jag skulle försöka att inte ha något annat än ögonblick, det ena efter det andra,  istället för att leva så många år i framtiden.

Jag har varit en sådan där människa som inte gick någonstans utan en termometer, en hetvattenflaska, munvatten, en regnrock och fallskärm. Om jag fick göra om mitt liv, så skulle jag resa med mycket mindre bagage. Jag skulle börja gå barfota tidigare på våren och hålla på längre om hösten. Jag skulle åka karusell, heja på fler människor och plocka fler blommor och dansa mycket oftare - om jag fick göra alltihop igen.

Men du förstår - det får jag inte.

Och till er som inte orkade läsa så kan jag samanfatta det hela med att livet inte går i repris. Hell no! Din tid är NU! Så ut och lev med er people! Viva la vida!


Kommentarer
Postat av: anso

den människan som skrev det där måste vara otroligt smart

2008-10-21 @ 18:30:26
Postat av: Kajs

Det där.. kan ha varit bland det mest motiverande jag läst. Någonsin. Vackert! :O

2008-10-21 @ 21:01:19

Kommentera inlägget här:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Le bloggadress, tack!:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0